KÖY KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN
Kanun No. 7534
|
Kabul Tarihi: 5/12/2024
|
MADDE 1- 18/3/1924 tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun
geçici 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “31/12/2024” ibareleri
“31/12/2028” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2- 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununun
18 inci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının ikinci cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra, belediye
sınırları içinde veya dışında, belediyelere, Hazineye, özel idarelere, özel
bütçeli dairelere ait arazi ve arsalarda veya Devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerlerde yapılacak, daimi veya geçici bütün izinsiz yapılar
ve varsa çevreleyen tel örgü, çit, duvar gibi yapılar da dâhil inşa
sırasında olsun veya iskan edilmiş bulunsun, Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı, belediyeler veya il özel idarelerince yıkım kararı alınır.
Alınan karar 7 gün içerisinde belediye veya idarelerce ilgililerine iadeli
taahhütlü olarak tebliğ edilir. Tebliğ edilemediği durumlarda, yıkım
kararının bir örneği yıkımı yapılacak yapıya asılır ve ilgili muhtarlığa
bir örneği bırakılır. Bu tarih, kararın tebliğ tarihi yerine geçer. Tebliğ
tarihinden 15 gün sonra belediye veya il özel idaresi tarafından derhal
yıktırılır. Devlet ormanları hakkında 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı
Orman Kanunu hükümleri saklıdır.”
“Mülkiye
amirleri, izinsiz yapıların yıkım güvenliğinin sağlanması konusunda
yükümlüdürler.”
MADDE 3- 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin dördüncü fıkrasının (p) bendinde yer
alan “işlemleri ile” ibaresinden sonra gelmek üzere “Kentsel Dönüşüm
Başkanlığı ve” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4- 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 5
inci maddesine “İmar Adası” tanımından sonra gelmek üzere aşağıdaki tanım
eklenmiştir.
“İmar Hakkı Aktarımı; 1/1000 ölçekli uygulama imar
planının bulunduğu, arazi ve arsa düzenlemesi yapılmış ya da yapılması
mümkün olmayan alanlarda, parselin tamamının ya da bir kısmının umumi ve
kamu hizmet alanlarında kalması sebebiyle parsel üzerinde özel mülkiyete
konu yapılaşma hakkının verilememesi durumunda, verilemeyen emsale esas
inşaat hakkının başka parsel ya da parsellere imar planı kararı ile taşınması
işlemidir.”
MADDE 5- 3194 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasına (a) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş,
mevcut (b) bendi teselsül ettirilmiş, birinci fıkrasında yer alan “ilgili
kamu kurum ve kuruluşunca kamulaştırılarak kamu mülkiyetine geçirilir”
ibaresi “kamu mülkiyetine geçirilir” şeklinde değiştirilmiş, birinci
fıkradan sonra gelmek üzere maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve mevcut
üçüncü fıkrasında yer alan “birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerine” ibaresi
“bu madde hükümlerine” şeklinde değiştirilmiştir.
“b) Tescil harici ve belediye mülkiyetindeki
alanlardan veya muvafakat alınmak kaydıyla kamuya ait taşınmazlardan ya da
Hazine mülkiyetindeki alanlardan karşılanarak,
c) İmar hakkı aktarımı yapılarak,”
“İmar hakkı aktarımı yapılırken, alıcı parselin
emsale esas inşaat alanı en fazla imar planı ile belirlenmiş oranlar kadar
ve her halde alıcı parselin %30’unu geçmemek üzere arttırılabilir.
Verici parselin/parsellerin aktarıma esas inşaat
hakları, en yakın komşuluğundaki imar parselinin/adasının emsale esas
inşaat hakkını aşmamak kaydıyla ilgili idarece belirlenir. Aktarma işlemi,
alıcı ve verici parselin değer tespitleri üzerinden yapılır.
Alıcı ve verici parselin aktarıma konu olacak imar
haklarının değeri, 6362 sayılı Kanuna göre yetkilendirilmiş lisanslı en az
iki gayrimenkul değerleme kuruluşu tarafından belirlenen değerlerin
ortalamasından az olmamak kaydıyla idarece oluşturulan kıymet takdir
komisyonu tarafından 2942 sayılı Kanunun 11 inci maddesindeki bedel tespit
esaslarına göre belirlenir. Alıcı ve verici parsellerin aktarıma konu imar
haklarının değerleri arasında fark oluşması durumunda karşılıklı
mahsuplaşılabilir.
Verici parselin imar hakkı aktarım işlemi bulunduğu
il bazında olmak üzere idare veya kurumun yetki alanı içerisinde olması,
alıcı parselin imar planı kararı ile belirlenmesi, alıcı parselin metrekare
birim değerinin verici parselden daha fazla olmaması kaydıyla ve verici
parselin ilgili idare veya kurum lehine bedelsiz devredilmesi suretiyle gerçekleştirilir.”
MADDE 6- 3194 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının birinci cümlesi ve beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde, dokuzuncu
fıkrasında yer alan “alınabilir” ibaresi “alınır” şeklinde değiştirilmiş,
onbirinci fıkrasında yer alan “düzenlemenin gerçekleştirilebilmesi için
yapılacak kamulaştırmada kullanılmak üzere” ibaresi madde metninden
çıkarılmış, fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiş, onikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, yirmiüçüncü fıkrasında yer alan “tespiti halinde,
öncelikle” ibaresinden sonra gelmek üzere “tescilli imar parselleri
üzerinden mahkeme kararlarını yerine getirmeye yönelik yeni imar uygulaması
yapılabilir. Bunun mümkün olmaması durumunda” ibaresi, “muvafakati alınmak
kaydıyla” ibaresinden sonra gelmek üzere “tescilli imar parselleri
üzerinden yeni parselasyon işlemi yapılarak” ibaresi eklenmiştir.
“Düzenleme ortaklık payları, düzenlemeye tabi
tutulan yerler ile bölgenin ihtiyacı olan yol, meydan, park, otopark, çocuk
bahçesi/parkı, yeşil saha, ibadet yeri ve karakol, Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı öğretime yönelik eğitim tesis alanları, kamuya ait kreş ve gündüz
bakım evleri, pazar yeri, semt spor alanı, toplu taşıma istasyonları ve
durakları, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık tesis alanları, otoyol hariç
erişme kontrolünün uygulandığı yol, su yolu, bölgenin geneline hizmet veren
spor alanı, belediye hizmet alanı, sosyal ve kültürel tesis alanı, kamu
hizmeti için planlanan teknik altyapı ve trafo alanları, özel tesis
yapılmasına konu olmayan ağaçlandırılacak alan, rekreasyon alanı olarak
ayrılan parseller ve mesire alanları, resmî kurum alanı, uygulama imar
planı kararı ile getirilen diğer umumi ve kamu hizmet alanları, otogar
alanından oluşur ve bu hizmetlerle ilgili tesislerden başka maksatlarla
kullanılamaz.”
“Düzenleme sahasında üçüncü fıkrada sözü geçen
umumi hizmetler için ayrılması gereken alanların toplamının, ikinci fıkrada
belirtilen düzenleme ortaklık payından fazla olması veya daha öncesinde
parselasyon planı tescil olmuş alanlarda ikinci kez düzenleme ortaklık payı
kesintisi yapılamaması nedeniyle kamu eline geçişi sağlanamayan umumi ve
kamu hizmet alanlarının 13 üncü maddede belirtilen yöntemlerle kamuya
geçişi sağlanır. Umumi ve kamu hizmet alanlarının kamulaştırma yoluyla kamu
eline geçirilecek olması halinde, uygulamaya giren parsellerin, imar
planında kamulaştırmaya konu kamu ve umumi hizmet alanlarına denk gelen
kısımları ilgili idarece kamulaştırılır.”
“Parselasyonu onaylayan idare
tarafından alınan bu bedel, fazladan düzenleme ortaklık payı kesintisi
yapılmak zorunda kalınan diğer parsel sahiplerine ödenir.”
“Bedel takdiri 2942 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinde belirtilen bedel tespiti esasları da gözetilerek 6362 sayılı
Kanuna göre lisans almış gayrimenkul değerleme uzmanları veya ilgili idare
takdir komisyonlarınca raporlandırılarak tespit edilir. Tespit edilen bedel
ödenmedikçe tapuda herhangi bir işlem tesis edilemeyeceği tapu kütüğünün
beyanlar hanesinde belirtilir ve bu bedelin tamamı tescil tarihinden
itibaren en geç 1 yıl içerisinde ödenir. Her takvim yılı başından geçerli
olmak üzere bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun mükerrer 298
inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme
oranında güncellenmek suretiyle ödenmedikçe devri yapılamaz ve yapı ruhsatı
verilemez, tapuda herhangi bir işlem tesis edilemez. Bedelin tamamen
ödenmesi hâlinde taşınmaz maliki ya da idarenin talebi üzerine terkin
edilir.”
MADDE 7- 3194 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “Parsel” ibaresi “Fonksiyon değişikliği hariç olmak
üzere, parsel” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiş,
dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde, yedinci fıkrasında yer
alan “Bakanlık muhasebe birimi hesabına” ibaresi “Hazine ve Maliye
Bakanlığınca yetkilendirilen bankalara ve/veya ilgili muhasebe birimine”
şeklinde, (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan “Bakanlığın Dönüşüm
Projeleri Özel Hesabına” ibareleri “6306 sayılı Afet Riski Altındaki
Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında oluşturulan Dönüşüm
Projeleri Özel Hesabına” şeklinde değiştirilmiş, fıkrada yer alan “beş iş
günü içerisinde aktarılır” ibaresinden önce gelmek üzere “ilgili
defterdarlıklarca” ibaresi eklenmiş, yedinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra, mevcut sekizinci fıkrasının başına “Riskli yapının
bulunduğu parsellerde, mer’i imar planı ve plan notları ile verilmiş emsale
esas inşaat alanını en fazla %20’si kadar artıran plan değişikliklerinde,”
ibaresi ve “yapılacak plan değişikliklerinde” ibaresinden sonra “, iptal
gerekçeleri doğrultusunda mahkeme kararını yerine getirmeye yönelik tesis
edilecek imar planı ve 2942 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi kapsamındaki
imar planı değişikliklerinde” ibaresi eklenmiştir.
“Ancak bir fonksiyon, parsel bazında
konut kullanımına dönüştürülemez.”
“Taşınmaz maliklerinin tamamının talebi üzerine
parsel bazında fonksiyon değişikliği ile ada bazında yapılacak imar planı
değişikliği sonucunda değerinde artış olan parsel veya parsellerin artan
değeri ile mahkemelerce iptal edilen imar planı değişikliklerinde, imar
planı değişikliği neticesinde yürürlükten kalkan imar planı ile teklif
edilen yeni imar planının kapsadığı parsel veya parsellerde oluşan değer
farkının yüzde doksanı (%90) değer artış payı olarak alınır. Değer artış
payı bedelinin tespitinde 2942 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen
bedel tespit esasları gözetilir.
İmar planı değişikliği ile taşınmazda meydana
gelecek değer artışının tespiti 6362 sayılı Kanuna göre yetkilendirilmiş
lisanslı en az iki gayrimenkul değerleme kuruluşu tarafından plan
değişikliği açıklama raporunda belirtilen mer’i plan koşullarındaki değer
tespiti ile birlikte değişiklik sonrası değer tespiti yapılmak suretiyle
belirlenen ortalama yeni değerden az olmamak üzere, idarece oluşturulan
kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. Değer artış payı peşin veya
taksitle ödenebilir. Değer artış payının peşin ödenmesi halinde %10 indirim
uygulanır ve en geç tahakkukun oluştuğu tarihi takip eden bir ay içerisinde
ödenir. Değer artış payının taksitle ödenmesi halinde ilk ödeme, tahakkuk
tarihini takip eden birinci ay içerisinde faizsiz olarak yapılır. Sonraki
taksit ödemeleri ise ilk ödemeden sonraki altıncı, on ikinci ve on
sekizinci aylarda olmak üzere ve kalan borç üzerine Türkiye İstatistik
Kurumunun her ay için belirlediği Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) aylık
değişim oranları eklenerek artış yapılacak şekilde toplamda dört taksitte
gerçekleştirilir. Taksitlerin erken ödenmesi halinde ise taksitin ödendiği
tarihteki kalan borç üzerine Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için
belirlediği Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) aylık değişim oranları eklenerek
ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Değer artış payının tamamı ödenmeden
tapuda satış, devir, bağış yapılamaz, yapı ruhsatı düzenlenemez.”
“İmar planlarında umumi hizmet alanına ayrılan
yerlerden 13 üncü madde kapsamında kamu eline geçişi sağlanamayan
alanlarda, kamu hizmetini yapacak ilgili idarenin kamu hizmet alanına
ihtiyacı olmadığına dair görüşü alınarak eşdeğer alan ayrılmaksızın 2942
sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi hükümlerine göre ve çevre yapılaşma
koşulları ile uyumlu olmak kaydıyla konut kullanımı hariç fonksiyon
değişikliği amaçlı plan değişikliği yapılabilir.”
MADDE 8- 3194 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş ve Anayasa Mahkemesi tarafından iptal
edilen dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“1/1000 ölçekli imar planı
bulunmayan yerlerde, kulenin, varsa 1/1000 ölçekli halihazır harita üzerine
işlenerek, halihazır haritası bulunmayan yerde ise 1000 metrekare alanı
kapsayacak şekilde halihazır harita hazırlatılarak işlenmesi suretiyle
ilgili idareye onaylatılır.”
“Yapı ve binalarda kule ve direkler ile bunlara ait
zorunlu altyapı unsurlarına; yüksekliği on metreden az olmak, statik ve
elektrik bakımından sakınca olmadığına dair inşaat ve elektrik/elektronik
mühendislerince hazırlanacak rapor ile bu meslek mensuplarınca fennî
mesuliyetin üstlenildiğine dair taahhütname verilmek ve malik ya da
tasarruf sahibi ile işletmeci arasında yapılan kiralamaya veya kullanıma
ilişkin belgenin sunulması, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun
ilgili mevzuatında belirlenen gerekli ve yeterli koruma mesafesinin
bırakılması ve buna dair güvenlik sertifikasının sunulması ve ilgili
mevzuat uyarınca yer seçim belgesinin alınmış olması kaydıyla başkaca bir
şart aranmaksızın ilgili idarece izin verilir.”
MADDE 9- 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 11- Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) İlgili mevzuatta yer alan görevleri yapmak,
b) Her tür ve ölçekteki fiziki planlara ve bunların
uygulanmasına yönelik temel ilke, strateji ve standartları belirlemek ve
bunların uygulanmasını sağlamak, Cumhurbaşkanınca yetkilendirilen alanlar
ile merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları, mülkiyeti kamuya
ait arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü yapı, milli güvenliğe
dair tesisler, askeri yasak bölgeler, genel sığınak alanları, özel güvenlik
bölgeleri, enerji ve telekomünikasyon tesislerine ilişkin etütleri, harita,
her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını, arazi
ve arsa düzenlemeleri ve değişikliklerini resen yapmak, yaptırmak,
onaylamak ve başvuru tarihinden itibaren iki ay içinde yetkili idarelerce
ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni
vermek,
c) Gecekondu, kıyı alanları ve tesisleri ile
niteliğinin bozulması nedeniyle orman ve mera dışına çıkarılan alanlar
dâhil kentsel ve kırsal alan ve yerleşmelerde yapılacak iyileştirme, yenileme
ve dönüşüm uygulamalarında idarelerce uyulacak usul ve esasları belirlemek;
Bakanlıkça belirlenen finans ve ticaret merkezleri, fuar ve sergi alanları,
eğlence merkezleri, şehirlerin ana giriş düzenlemeleri gibi şehirlerin
marka değerini artırmaya ve şehrin gelişmesine katkı sağlayacak özel proje
alanlarına dair her tür ve ölçekte etüt, harita, plan, arazi ve arsa
düzenlemeleri ve yapı projelerini yapmak, yaptırmak, onaylamak,
kamulaştırma, ruhsat ve yapım işlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak, yapı
kullanma izinlerini vermek ve bu alanlarda kat mülkiyeti kurulmasını temin
etmek; 2/3/1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile 20/7/1966
tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu uyarınca Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılan uygulamalara ilişkin her tür ve ölçekte etüt,
harita, plan, arazi ve arsa düzenlemelerini yapmak, yaptırmak, onaylamak,
ruhsat işlerini gerçekleştirmek, yapı kullanma izinlerini vermek ve bu
alanlarda kat mülkiyetinin kurulmasını sağlamak,
ç) Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya
mülkiyeti Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına veya gerçek kişilere
veyahut özel hukuk tüzel kişilerine ait olan taşınmazlar üzerinde kamu veya
özel sektör tarafından gerçekleştirilecek olan yatırımlara ilişkin olarak
ilgililerince hazırlandığı veya hazırlatıldığı halde yetkili idarece üç ay
içinde onaylanmayan etüt, harita, her tür ve ölçekteki çevre düzeni, nazım
ve uygulama imar planlarını, arazi ve arsa düzenlemelerini ve
değişikliklerini ilgililerinin valilikten talep etmesi ve valiliğin
Bakanlığa teklifte bulunması üzerine bedeli mukabilinde yapmak, yaptırmak
ve onaylamak, başvuru tarihinden itibaren iki ay içinde yetkili idarece
verilmemesi halinde bedeli mukabilinde resen yapı ruhsatı ve yapı kullanma
izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatını vermek,
d) Yaptığı veya onayladığı her tür ve ölçekteki
plana ilişkin plan inceleme ve işlem hizmet bedeli almak ve bu bedeli
ilgili yılın Döner Sermaye Birim Fiyat Listesini dikkate alarak hesaplamak,
e) 23/9/1980 tarihli ve 2302 sayılı Atatürk’ün
Doğumunun 100 üncü Yılının Kutlanması ve “Atatürk Kültür Merkezi Kurulması”
Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi ile belirlenen Atatürk Kültür Merkezi
alanını iyileştirme, güzelleştirme, yenileme ve ihya etmek amacıyla; Kültür
ve Turizm Bakanlığının da görüşü alınarak, bu alan için her tür ve ölçekte
etüt, harita, plan, arazi ve arsa düzenlemeleri ile yapı projelerini
yapmak, yaptırmak, onaylamak, kamulaştırma ve ruhsatlandırma işlemleri ile
diğer iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamak,
f) Mahalli idareleri ve bunların merkezi idare ile
olan alaka ve münasebetlerini düzenlemek; mahalli idareleri düzenleyen
kanunların uygulanması ile ilgili tereddütleri gidermek, düzenleyici ve
yönlendirici işlemler yapmak,
g) 6306 sayılı Kanun kapsamında kalan alanlarda
yapılan her tür ve ölçekteki plan, arazi ve arsa düzenlemesi ve kentsel
tasarım projelerini onaylamak,
ğ) Cumhurbaşkanınca belirlenen proje kapsamı
içerisinde kalmak kaydıyla kamuya ait tescilli araziler ile tescil dışı
araziler ve muvafakatleri alınmak koşuluyla özel kişi veya kuruluşlara ait
arazilerin yeniden fonksiyon kazandırılıp geliştirilmesine yönelik olarak
her tür ve ölçekte etüt, harita, plan, kamulaştırma, arazi ve arsa
düzenlemesi yapmak, yaptırmak ve onaylamak,
h) Cumhurbaşkanınca yetkilendirilen alanlar ile
merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları, mülkiyeti kamuya ait
arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü yapı, milli güvenliğe dair
tesisler, askeri yasak bölgeler, 7269 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde
yapılacak binalar, genel sığınak alanları, özel güvenlik bölgeleri, enerji
ve telekomünikasyon tesisleri ile ilgili altyapı, üstyapı ve iletim
hatları, yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı madde üretim tesisleri ve depoları,
akaryakıt ve sıvılaştırılmış petrol gazı istasyonları gibi alanlar ile
ilgili her tür ve ölçekteki planların yapılmasına ilişkin esasları
belirlemek, bunlara ilişkin her tür ve ölçekteki harita, etüt, plan ve
arazi ve arsa düzenlemelerini gerektiğinde yapmak, yaptırmak ve resen
onaylamak. Planlamaya ilişkin iş ve işlemlerde, bakanlıklar, mahalli
idareler ve meslek kuruluşları arasında koordinasyonu sağlamak, planlama
sürecinin iyileştirilmesini ve geliştirilmesini temin etmek,
ı) Bakanlığın görev alanına giren konularla ilgili
olarak mimarlık ve mühendislik meslek kuruluşlarını denetlemek.”
MADDE 10-
3194 sayılı Kanunun geçici 24 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “altyapı unsurları için ruhsat”
ibaresi “altyapı unsurları için izin veya ruhsat” şeklinde ve üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek 9 uncu maddenin bu maddeyi ihdas eden Kanun ile
yeniden düzenlenen dördüncü fıkrası uyarınca süresi içinde izin başvurusu
yapılmış olan kule ve direkler ile bunlara ait zorunlu altyapı unsurları
için harç veya izin bedeli ödenmiş olması halinde yeniden harç ya da izin
bedeli alınmaksızın ve 2/7/2004 ile 1/10/2009 tarihleri arasında kurulmuş
olan elektronik haberleşme istasyonlarına birinci ve ikinci fıkra uyarınca
alınacak izin veya ruhsatlar için bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
işletmeciler bir yıl içinde ilgili idareye başvurur. İlgili idarece
yapılacak incelemeler sonucu bu maddede yer alan belgelerin başvuru süresi
içinde tamamlanması kaydıyla izin veya ruhsat verilmiş sayılır.”
MADDE 11-
29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı
Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasına (c)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş, üçüncü fıkrasının (a)
bendinde yer alan “Bayındırlık ve İskân” ibaresi “Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği” şeklinde değiştirilmiştir.
“ç) Güneş enerjisi santralleri, rüzgâr enerjisi
santralleri,”
MADDE 12-
4708 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeline esas
inşaat alanı 500 metrekareye kadar olan yapılarda yapı sahibince belirlenen
yapı denetim kuruluşuyla, diğer hizmet sözleşmelerinde ise Bakanlıkça
yayımlanacak usul ve esaslara göre o yapı için ilde faaliyet gösteren yapı
denetim kuruluşu sayısı da dikkate alınarak elektronik ortamda aynı anda
birinci ve ikinci sıralı olarak belirlenen en fazla iki yapı denetim
kuruluşundan biriyle, yapı sahibi arasında yapı denetim hizmet sözleşmesi
akdedilir. Bu sözleşmenin bir sureti taahhütname ekinde ilgili idareye
verilir. Yapı denetim hizmet sözleşmeleri Bakanlıkça belirlenen haller
dışında feshedilemez.”
“Yapı denetimi hizmeti için yapı denetim kuruluşuna
ödenecek hizmet bedeli, yapı denetimi hizmet sözleşmesinde belirtilir. Bu
bedel, yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeline esas yapı inşaat alanı 1.000
(dahil) metrekareye kadar olan yapılarda hizmet bedeline esas yapı yaklaşık
maliyetinin %1,75’i, yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeline esas yapı
inşaat alanı 1.001 metrekareden 50.000 (dahil) metrekareye kadar olan
yapılarda hizmet bedeline esas yapı yaklaşık maliyetinin %1,5’i, diğer
yapılarda hizmet bedeline esas yapı yaklaşık maliyetinin %1,25’i kadardır.
Elektronik dağıtıma tabi olmayan işlerde, ikinci cümlede belirtilen oran en
fazla %3,50’ye kadar artırılabilir. Hizmet bedeli oranı, yapım süresi bir
yılı aşan iş için yıllık %5 artırılır. Güçlendirme işleri için belirlenecek
yapı denetim hizmet bedeli yapının tamamı için belirlenecek yapı denetim
hizmet bedelinin %25’inden az olamaz. Yapı denetimi hizmet bedeline laboratuvarlara
yaptırılacak olan taşıyıcı sisteme ilişkin deneylerden Bakanlıkça
belirlenenlerin masrafları dâhil olup katma değer vergisi ile yapı denetim
kuruluşu tarafından talep edilen ve taşıyıcı sisteme ilişkin olmayan
malzeme ve imalâtlar konusunda yapı müteahhidince yaptırılacak olan
laboratuvar deneylerinin masrafları dâhil değildir. Yapı denetim kuruluşu,
yapı sahibinden başka bir ad altında, ayrıca hiçbir bedel talebinde
bulunamaz. Yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedeli, Endüstri
Bölgeleri, Teknoloji Geliştirme Bölgeleri, Organize Sanayi Bölgeleri,
Serbest Bölgeler ve Sanayi Siteleri onaylı sınırı içerisinde yer alan tüm
yapılar için %50’yi geçmemek üzere indirimli uygulanır. Bu indirim
oranlarına ilişkin usul ve esaslar Ticaret Bakanlığı ile Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 13-
4708 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki
şekilde, (h) bendi aşağıdaki şekilde, ikinci, onuncu ve yirminci
fıkralarında yer alan “Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce” ibareleri
“Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce” şeklinde,
sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde, onuncu fıkrasının (c) bendinin (2)
numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, onüçüncü fıkrasına
“laboratuvar kuruluşuna” ibaresinden sonra gelmek üzere “son beş takvim
yılı içerisinde” ibaresi eklenmiş, yirmibirinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Denetim sorumluluğunu üstlendiği bir işe yönelik
yapılacak tespitler doğrultusunda hazırlanacak teknik inceleme raporuna
istinaden yapı denetim kuruluşu hakkında yukarıdaki bentlerde belirtilen
idari müeyyidelerden bir veya birden fazla cezanın verilmesinin gerekmesi
hâlinde uygulanacak idari para cezası, 50.000 Türk lirasından az olamaz.
Yapı denetim hizmet sözleşmesi bedelinin %50’sinin 50.000 Türk lirasından
fazla olduğu hallerde ise yapı denetim hizmet sözleşmesinin en fazla %50’si
kadar idari para cezası verilir.”
“h) Aşağıda belirtilen;
1) Son on takvim yılı içerisinde yeni iş almaktan
men yönünde verilen ilk cezanın ilan edilmesinden sonra, yeni iş almaktan
men yönünde cezayı gerektiren ikinci bir fiilin işlenmesi ve bundan dolayı
ceza verilip ilan edilmesinden sonra üçüncü defa yeni iş almaktan men
yönünde ceza vermeyi gerektiren bir fiilin işlenmesi ve bundan dolayı da
ceza verilip ilan edilmesi hâlinde, son ilan tarihinden itibaren,
2) Yapı denetim kuruluşunun, bu Kanun ve ilgili
mevzuat ile kendine verilen görev ve sorumluluğu yerine getirmemesi
nedeniyle, denetim sorumluluğunu üstlendiği yapının taşıyıcı sisteminde en
geç yapı kullanma izin belgesi aldıktan sonra on beş yıl içinde veya yapım
aşamasında çevresinde yer alan binanın taşıyıcı sisteminde onarılamaz
düzeyde yapısal bir hasarın oluşması halinde,
Merkez Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine
Bakanlıkça yapı denetim kuruluşunun izin belgesi iptal edilerek faaliyetine
son verilir ve teminatı irat kaydolunur.”
“Yapı denetim kuruluşlarına son beş takvim yılı
içerisinde üç ayrı teknik inceleme raporu kapsamında üç adet idari müeyyide
uygulanmasına sebebiyet vererek kayıtları tutulan denetçi mimar ve denetçi
mühendisler ile diğer teknik personel, Merkez Yapı Denetim Komisyonunun
kararı ve Bakanlığın onayı ile üç yıl süre ile herhangi bir yapı denetim
veya laboratuvar kuruluşunda teknik bir görev alamaz ve başka bir yapı
denetim veya laboratuvar kuruluşunun ortağı olamaz. Aynı parselde birden
fazla yapının olduğu durumlarda her bir yapı için ayrı teknik inceleme
raporu tanzim edilir.”
“2) Numune alınması, taşınması, laboratuvara
teslimi, laboratuvarda kürlenmesi, arazi veya sondaj çalışmaları,
deneylerin yapılması, raporlanması, izlenmesi ve denetlenmesi süreçlerinde
ilgili standartlara ve mevzuata uymadığının tespiti,”
“Yapı denetim kuruluşlarından ve laboratuvar
kuruluşlarından Bakanlıkça teminat alınır. Yapı denetim izin belgelerinin
vizesi aşamasında, laboratuvar kuruluşlarının ise izin belgelerinin her
üçüncü vizesi aşamasında, teminatını o yıl için belirlenen teminat bedeline
tamamlaması istenir. Her ne suretle olursa olsun, alınan teminatlar haczedilemez
ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz. Teminatın türü, tutarı, iadesi ve
irat kaydedilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanan
yönetmelik ile belirlenir.”
“Yapı denetim kuruluşuna, farklı teknik inceleme
raporlarına istinaden birinci fıkra uyarınca aynı takvim yılı içerisinde,
ikinci ve sonraki her yeni iş almaktan men cezasının uygulamaya konulduğu
tarih için Bakanlıkça belirlenen teminat bedelinin %10’u kadar idari para
cezası İl Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce uygulanır. Bu fıkra uyarınca takvim yılı
içerisinde uygulanacak idari para cezası, teminat bedelinin %50’sini
aşamaz.
Yapı denetim kuruluşu, yapı sahibince belirlenen
ancak daha sonra herhangi bir nedenle inşaat alanında yapılacak
değişiklikle bu alanın Bakanlıkça 5 inci maddenin birinci fıkrası
doğrultusunda belirlenen metrekareyi aşması ve yapının artık elektronik
dağıtıma konu olması gerektiğinin anlaşılması halinde mevcut yapı denetim
kuruluşunca durum ilgili idareye bildirilir ve yapı için 5 inci maddenin
birinci fıkrası doğrultusunda elektronik ortamda görevlendirme yapılmadan
yapı ruhsatı düzenlenmez ve yapının devamına izin verilmez. Herhangi bir
aşamada elektronik dağıtıma konu olması gerekirken elektronik dağıtım
yapılmaksızın o yapının denetimine devam ettiği anlaşılan yapı denetim
kuruluşunun, İl Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Çevre, Şehircilik
ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce üç ay süreyle yeni iş almasına izin
verilmez ve aynı kuruluşa doğru yapı inşaat alanına göre tespit edilen yapı
denetimi hizmet bedelinin %50’si oranında idari para cezası uygulanır. Bu
fıkra kapsamında yeni iş alınmamasına sebebiyet veren iş için 5 inci
maddenin birinci fıkrası doğrultusunda yeni bir yapı denetim kuruluşu
görevlendirilmeden yapının devamına izin verilmez. Bu fıkra uyarınca
yürütülecek işlemler için birinci fıkranın (h) bendi, üçüncü fıkra, beşinci
fıkra, yedinci fıkra, onbeşinci fıkra ve 9 uncu maddenin birinci fıkrası
hükümleri uygulanmaz.
Bu Kanunda öngörülen yapı denetim kuruluşları ve
laboratuvar kuruluşları hakkında, Bakanlıkça uygulanacağı belirlenen idari
müeyyideler ilgili genel müdür, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl
Müdürlüğünce uygulanacağı belirlenen idari müeyyideler ise Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürü tarafından uygulanır.”
MADDE 14-
4708 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanun hükümlerinin uygulanması sırasında, yapı
denetim veya laboratuvar kuruluşunun icraî veya ihmalî davranışla yeni iş
almaktan men cezası uygulanmasını gerektiren veya 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (h) bendinin (2) numaralı alt bendinde veya 8 inci maddenin
onuncu fıkrasının (e) bendinin (2) numaralı alt bendinde yer verilen
fiillerine ilişkin görevini kötüye kullanan ortakları, yöneticileri, mimar
ve mühendisleri ve diğer teknik personeli, yapı müteahhidi, şantiye şefi,
proje müellifi gerçek kişiler ile laboratuvar görevlileri, altı aydan üç
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.”
MADDE 15-
4708 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinin ikinci fıkrasına “hizmet bedelinin” ibaresinden sonra gelmek
üzere “belirlenmesi ve” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bir ilde faaliyet gösterebilecek yapı denetim
kuruluşu sayısı Bakanlıkça belirlenir. İhtiyaç halinde büyükşehirler
Bakanlıkça, birden fazla bölgeye bölünerek faaliyet gösterebilecek yapı
denetim kuruluşu sayısı her bir bölge için ayrı ayrı belirlenebilir ve yapı
denetim kuruluşlarının faaliyeti merkezinin bulunduğu bölgeyle
sınırlanabilir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esaslar Bakanlıkça
belirlenir.”
MADDE 16-
16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı
Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Kentsel Dönüşüm Başkanlığının görev ve yetkileri
EK MADDE 5- (1) Kentsel Dönüşüm Başkanlığı;
3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesi
kapsamındaki uygulamalara ilişkin kentsel dönüşüm ve gelişim alanı ilanı
ile 16/6/2005 tarihli ve 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz
Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında
Kanun kapsamındaki yenileme alanı ilanına ilişkin gerekli hazırlık
işlemlerini yürütür.”
MADDE 17-
14/2/2020 tarihli ve 7221 sayılı
Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci, dördüncü ve altıncı fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, üçüncü, beşinci ve yedinci fıkraları yürürlükten
kaldırılmış, maddeye aşağıdaki fıkralar ve Kanuna aşağıdaki cetveller eklenmiştir.
“(2) Gerçek kişilerin ve özel hukuk tüzel
kişilerinin Türkiye’ye ait Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi
kapsamındaki coğrafi verileri toplaması, üretmesi, paylaşması veya satması;
fikrî, sınai ve ticari haklara ilişkin mevzuat hükümleri ile Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu ve özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla ve ticari faaliyetleri gerçekleştirmek için gerekli belgelere
sahip olması şartı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının
iznine tabidir. İzin belgesinin geçerlilik süresi bir yıldan az beş yıldan
fazla olmayacak şekilde izin isteklisinin talebi üzerine yıl bazında
Bakanlığın onayı ile belirlenir. İznin başlangıç tarihi başvurunun Bakanlıkça
onaylandığı tarihtir. İzin bedeli Türk vatandaşı gerçek kişiler veya özel
hukuk tüzel kişileri için; coğrafi veri tema sayısı, çalışma alanı, izin
süresi ve talep sahibinin başvuru tarihi itibarıyla en son hesap dönemine
ait gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi ekinde yer alan gelir
tablosundaki net satış tutarı veya işletme hesabı özetindeki satış hasılat
tutarı esas alınarak bu Kanunun ekinde yer alan cetvellerde belirtilen
ilgili dilimlere ait katsayıların izin katsayısı bedeli ile çarpımıyla
hesaplanır. İzin bedeli yabancı gerçek veya tüzel kişiler için bir izin
katsayısı bedelinin 1.250 (bin iki yüz elli) katının süre katsayısı ile
çarpımıyla hesaplanır. Bir izin katsayısı bedeli 1.750 (bin yedi yüz elli)
Türk lirasıdır. İzin bedelinin hesaplanmasında başvuru evraklarının tam ve
eksiksiz olması şartıyla başvuru tarihi esas alınır. İzin katsayısı bedeli
ile bu Kanunun ekinde yer alan Yıllık Net Satış Tutarı/Satış Hasılat Tutarı
Cetvelinde belirtilen en az ve en çok miktarlar takvim yılı başından
geçerli olmak üzere her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. Başvuru tarihi itibarıyla cari yıl öncesi hesap dönemine ait
gelir veya kurumlar vergi beyannamesinin henüz Gelir İdaresi Başkanlığına
verilmemiş olması durumunda; izin bedeli hesabında kullanılacak Yıllık Net
Satış Tutarı/Satış Hasılat Tutarı Cetveline ait dilim, verilmiş olan en son
beyannamedeki miktar üzerinden yeniden değerleme oranında artırılarak cari
yıl öncesi değer hesaplanmak suretiyle belirlenir. Cari yıl içerisinde ilk
defa ticari faaliyete başlayan Türk vatandaşı gerçek kişiler veya özel
hukuk tüzel kişileri cari yıl izin bedelinden muaf tutulur. Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı; bu fıkranın uygulamasına ilişkin
ihtiyaç duyacağı bilgi, belge ve verileri, gerçek ve tüzel kişiler ile
genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kurumlardan talep edebilir. Alınan izin bedeli Ulusal Coğrafi Bilgi
Sistemleri hizmetlerinde kullanılmak üzere Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünün ilgili hesabına
yatırılır. Başvuru evrakları Bakanlıkça onaylanan gerçek veya özel hukuk
tüzel kişileri izin bedelini 15 gün içerisinde Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırmakla mükelleftir. 15 gün
içinde ödeme yapılmaması halinde başvuru geçersiz sayılır.”
“(4) Yerel yönetimler, akıllı şehir uygulamaları
kapsamında coğrafi veri toplayan sensörleri Bakanlıkça oluşturulacak
elektronik ortama kaydeder.”
“(6) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığınca, coğrafi veri izninin alınmadığının tespiti halinde;
a) İzin başvurusu yapmak için faaliyet sahibine
tebliğ tarihinden itibaren 15 gün süre verilir. Verilen süre içinde izin
başvurusu yapmayan Türk vatandaşı gerçek kişi ve özel hukuk tüzel
kişilerine bir yıllık en yüksek izin bedeli tutarında, yabancı gerçek ve
tüzel kişilere bir yıllık izin bedelinin 2 katı tutarında idari para cezası
uygulanır.
b) İdari para cezası uygulanmış olması izin alma
yükümlülüğünü ortadan kaldırmayıp, izne tabi gerçek kişi ve özel hukuk
tüzel kişileri bedelini ödemek suretiyle izin almakla yükümlüdür.
c) İdari para cezası kararları, 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre kararı veren merci
tarafından ilgiliye tebliğ edilir. Cezalar, tebliğ tarihinden itibaren 1 ay
içinde ödenir. Süresinde ödenmeyen idari para cezaları 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
vergi dairelerince takip ve tahsil edilir. İdari para cezasına karşı 30 gün
içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtirazlar zaruret
olmayan hallerde evrak üzerinden incelenerek karara bağlanır. İtiraz
üzerine verilen mahkeme kararları kesindir. Cezaların uygulanmasına yönelik
usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile belirlenir.
ç) İdari para cezasının tahakkuk tarihinden
itibaren 60 gün içinde izin başvurusunda bulunulmaması halinde, sonrasında
yapılacak ilk izin başvurusunda izin bedeli iki katı tutarında uygulanır.”
“(9) Coğrafi Bilgi Sistemi konularında faaliyet
gösteren gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişileri; Ulusal Coğrafi Veri
Sorumluluk Matrisi kapsamında ürettikleri coğrafi verilerini, afet ve acil
durumlar öncesi ve sonrasında, afet ve acil durum yönetimi kapsamında
yapılacak çalışmalarda kullanılmak üzere Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığı ile bedelsiz olarak paylaşmakla yükümlüdür.
(10) Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve 18/4/2001
tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu hükümleri kapsamında
dağıtım lisansı verilen tüzel kişilerin, dağıtım faaliyetleri kapsamında
Türkiye’ye ait Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi kapsamındaki coğrafi
verileri toplaması, üretmesi, paylaşması veya satması Ulusal Coğrafi Bilgi
Platformuna kayıt olmak şartı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığının izin yükümlülüğünden muaftır. Dağıtım lisansı verilen tüzel
kişilerin coğrafi verileri dağıtım lisansı kapsamı dışında ticari amaçla
satışı ve gelir getirici paylaşımı bu muafiyet kapsamında değildir.
(11) Ulusal Coğrafi Bilgi Platformunun kurulumu,
bakımı, idamesi, geliştirilmesi ve işletilmesine ait tüm yazılım, donanım
ve danışmanlık giderleri ile Türkiye Coğrafi Bilgi Sistemi Kurulu, Türkiye
Coğrafi Bilgi Sistemi Yürütme Kurulu, çalışma heyetleri ve mesleki
yeterlilik belgelendirme hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin giderler, uluslararası
veri paylaşım ağlarına üyelik aidatı, coğrafi bilgi sistemi ile ilgili
ulusal ve uluslararası etkinlikler kapsamındaki giderler Bakanlık bütçesine
konulacak ödenekten ve/veya Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi bütçesinden
karşılanır.
(12) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından
hazırlanacak yönetmelik ile belirlenir.”
MADDE 18-
7221 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu maddenin yürürlük
tarihinden önce Bakanlık tarafından verilmiş olan izin veya lisans
belgeleri süresinin bitimine kadar geçerlidir.
(2) Bu maddenin yürürlük tarihinden önce Bakanlık
tarafından onay aşaması tamamlanmamış izin veya lisans başvuruları geçersiz
sayılır.”
MADDE 19-
24/12/2020 tarihli ve 7261 sayılı
Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına “şirketler
kurarak” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya şirketlere ortak olarak”
ibaresi ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ajansın şirketlere ortak olmasına
Cumhurbaşkanınca karar verilir.”
MADDE 20-
7261 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Yönetim Kurulu, Başkanlık ve Danışma
Kurulundan” ibaresi “Yönetim Kurulu ve Başkanlıktan” şeklinde, üçüncü,
dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Başkanlık; başkan ve iki başkan yardımcısı ile
hizmet birimlerinden oluşur. Başkan, başkan yardımcıları ve direktörler,
Yönetim Kurulu kararına istinaden Bakan onayı ile atanır. Başkanlık,
Ajansın yürütme organı olup Ajansı temsil yetkisini haizdir.
(4) Yönetim
Kurulu Başkanı, Ajans Başkanı olarak atanabilir.
(5) Ajansın
görev alanıyla ilgili konularda direktörlükler kurulabilir.
Direktörlüklerin faaliyetleri ve sayısı yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 21-
7261 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin başlığı “Ajans personelinin istihdamı ve statüsü” şeklinde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Ajansta, kamu kurum ve kuruluşlarından
görevlendirme yoluyla istihdam edilen personel haricinde en fazla iki yüz
personel istihdam edilebilir. İstihdam edilecek personelde aranacak genel
şartlar ile istihdamlarına dair diğer hususlar Bakanlık tarafından yönetmelik
ile belirlenir.”
MADDE 22-
7261 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasına “geçmemek üzere” ibaresinden sonra gelmek
üzere “Cumhurbaşkanı veya yetkilendireceği makamca belirlenir.” ibaresi ve
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak 18/10/2012 tarihli ve 6356
sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu hükümleri ve toplu iş
sözleşmesinden doğan tüm hakları saklıdır.”
MADDE 23-
7261 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Yönetim Kurulunun görevleri ve çalışma esasları
EK MADDE 1- (1) Bakanlıkça belirlenen çevre
strateji ve politikaları doğrultusunda mali ve teknik destek, iş birliği ve
taşınmaz yönetimi ile ilgili iş ve işlemler ile personel istihdamına
ilişkin kararların alınmasında Yönetim Kurulu yetkilidir.
(2) Ajans
Başkanı Yönetim Kurulunun doğal üyesidir. Yönetim Kurulu Başkanı ve Başkan
Vekili, Yönetim Kurulu üyeleri arasından üye tamsayısının salt çoğunluğu
ile seçilir. Yönetim Kurulu, kararlarını üye tam sayısının salt
çoğunluğuyla alır.
(3) Yönetim
Kurulunun çalışma esaslarına ilişkin diğer hususlar yönetmelik ile
belirlenir.”
MADDE 24-
7261 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Ajans başkanının ve başkan yardımcılarının
görevleri
EK MADDE 2- (1) Ajans Başkanı, Ajansın
faaliyetlerinin gerçekleştirilmesine ilişkin Yönetim Kurulu tarafından
verilen ve münhasıran Yönetim Kurulunun görevleri arasında sayılmayan diğer
iş ve işlemleri yapar.
(2) Başkan,
yazılı olmak ve sınırlarını açıkça belirlemek kaydıyla birinci fıkrada
belirtilen yetkilerinden bir kısmını başkan yardımcılarına veya
direktörlere devredebilir.
(3) Başkan
yardımcıları, Başkan tarafından verilecek diğer iş ve işlemleri yürütmekle
görevlidir.”
MADDE 25-
Bu Kanunun;
a) 12 nci maddesi yayımından 6 ay sonra,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 26-
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı
yürütür.
11/12/2024
Eki için tıklayınız
|